2016. dec 30.

Biztos, hogy az elektromos autó a megoldás?

írta: Green and Care Lifestyle
Biztos, hogy az elektromos autó a megoldás?

Egyre gyakrabban láthatunk hazánkban zöldrendszámos elektromos vagy hibrid autót. Örömmel nézhetjük, hogy Magyarországon is egyre nagyobb igény van ezekre az autókra, egyre többen gondolkoznak környezettudatosan. De vajon mennyire „zöld” egy elektromos autó? Mennyire fenntartható?

83699b4e43b28df81e1a69cf8d4bd373.jpg

Több mint 1,2 millió elektromos kocsit adtak el 2015-ben az International Energy Agency becslései szerint, míg a Transport & Environment szerint 2016 végére az elektromos kocsik száma elérheti a 2 milliót. Bár a legnagyobb piac az Egyesült Államok és Kína, de a hagyományos gépjárművekkel szembeni arány az európai országban a legnagyobb (pl.: Hollandia és Norvégia).  

A környezetszennyezés mértékét meghatározza a meghajtáshoz használt energia eredete. Mivel a mai technológia nem teszi lehetővé, hogy szél-, vagy napenergia hálózati tárolását, ezért a kocsik feltöltésének időpontja is meghatározó. Napenergiát pl.: csak nap közben használhatunk fel, míg az elektromos kocsik többségét valószínűleg este töltik fel. Az elektromos energia előállításához sajnos nem megújuló anyagokat használnak. Egy nemrég megjelent kutatás szerint (North Carolina State University) az elektromos autók számának növelése 2050-ig nem járna az üvegház hatású gázok számottevő csökkenésével (beleértve nitrogén-oxid és kén-dioxid). Mind az elemmel/akkumulátorral működő, mind a hibrid járművek részben erőművek által generált áramot használnak, amik az áram előállításához nagy mennyiségű szenet és vagy földgázt használnak fel. 

 e2c75a9f63fe42423faae03d8f4c08dd.jpg

Sajnos jelenleg teljesen környezetbarát kocsi még nem létezik. Egyelőre a környezetkímélő kocsik előállítása sokkal környezetszennyezőbb lehet, mint a hagyományos autóké. Egyes kutatások alapján ezeknek a járműveknek a gyártása során akár kétszer annyi üvegház hatású gáz is felszabadulhat, mint a hagyományos kocsiknál. Az elektromos autók akkumulátorának gyártása és használat utáni megsemmisítése is aggályos, valamint a lítium akkumulátorokat nehéz újrahasznosítani. Az akkumulátorok hosszú előállítási folyamata ritka anyagok importálásával jár, tehát a szállítás önmagában igen környezetszennyező. Olyan anyagokat tartalmaznak, mint a kobalt, aminek bányászása súlyosan veszélyezteti a környezetet Kongóban.

Viszont ne hagyjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy ugyan a széndioxid a környezetre káros anyag, az emberi szervezetet közvetlenül nem károsítja. Ezzel szemben a kipufogóból kibocsájtott égési gázok többsége mérgező. Több súlyos megbetegedés is ezekhez köthető, mint a tüdőrák, az asztma, stroke és a szívbetegség. A légszennyezés csökkentése tehát fontos feltétel. A WHO kutatásai szerint a légszennyezés korunk egyik legnagyobb egészségügyi veszélye, ami évente 3 millió ember halálát okozza. (more than 3m premature deaths annually,)

A tény, hogy keressük a megoldást a fenntartható közlekedésre dicséretes, de ahhoz, hogy valódi megoldást találjunk még további fejlesztések, kutatások szükségesek. Ha a gyártok látják, hogy egyre nagyobb az igény az ilyen jellegű autókra akkor remélhetőleg nagyobb figyelmet fordítanak a fenntartható autó kivitelezésére. 

 

 

 

 

Forrás: 

http://www.theenvironmentalblog.org/2016/08/do-electric-cars-really-cant-save-the-environment/ 

https://www.theguardian.com/environment/2016/dec/08/electric-car-emissions-climate-change

http://shrinkthatfootprint.com/electric-cars-green#9VbYllsI801eGD3H.99

https://www.wired.com/2016/03/teslas-electric-cars-might-not-green-think/

Szólj hozzá