2021. máj 03.

A zöldre festés lehet jó dolog is? A világ legnagyobb átverése, avagy húrrá, keressük az utat!

írta: eszeszita
A zöldre festés lehet jó dolog is?  A világ legnagyobb átverése, avagy húrrá, keressük az utat!

 

Egyre többször kerül elő a zöldre festés a cégek esetében. Legtöbbször negatív aspektusban. De valóban olyan rossz? 

eco-fund-boxes_190523_043429.jpg

(kép forrása: https://impakter.com/) 

Igen, az biztos, hogy a vásárló megtévesztése egyáltalán nem korrekt. A zöldre festés esetében pedig azért ez történik, hiszen a fogyasztó azt hiszi, hogy vásárlásával valóban jót tesz a világnak, ami sokszor csak valami látszatintézkedés. Például az egyik ruha márka kihelyezett tárolókat, amibe gyűjti az általunk már nem használt darabokat, hogy újrahasznosítsa miközben gyerekkel varratja a ruhákat, rendszeresen semmisít meg kollekciókat, amit végül mégse dob piacra, amihez persze ugyan úgy felhasználta az erőforrásokat, gyakorlatilag értelmetlenül.

Hogy ne csak a ruha ipart vegyük górcső alá, van egy bútorgyártó cég is, aki igen sokat kommunikál a fenntarthatóságról, vannak újrahasznosított termékeik (pl.: pet palackból párna), létrehoztak egy külön részleget a még jó minőségű bútoroknak, amiket a fogyasztók vihetnek be használtan. Arról nem is beszélve, hogy majdnem, hogy örökéletünkre elérhetők a csavarok, tiplik stb.-k az adott termékhez, ha esetleg elhagynánk.  A fa bútoraikhoz viszont rengeteg fát vágnak ki, többször felmerült már, hogy illegálisan kitermelt fákat vásároltak. Illetve azt is megszólhatjuk, hogy az egész üzletkialakításuk arról szól, hogy valamit, valamiket vegyünk akkor is, ha nincs feltétlen szükségünk rá.  

De a telekommunikációból is látunk példákat. Fenntarthatósági napot tartanak majd, ha rendelsz 100 telefonkártyát minden egyes kártya külön zacskóban van, amire nagybetűkkel rá van írva, hogy fontos számunkra a környezetvédelem.  

Az üdítő ital gyártó cégeknél is láthatunk disszonáns dolgokat. Bárhova megyünk a világban, gyakorlatilag mindenhol találkozhatunk a palackjaikkal, még egy lakatlan szigeten is.  Miközben a weboldalukon és reklámjaiban is azt hirdeti, hogy fontos számára a fenntarthatóság és a zero waste.

 

Akkor most utáljuk ezért őket?

Nézzünk egy kicsit magunkba is… Mi tökéletes képviselői vagyunk a fenntarthatóságnak? Segítek: mivel sok mindenben a szakértők se értenek egyet, hogy pontosan mi a fenntarthatóbb ezért biztos, hogy mi se vagyunk tökéletesek.

Szelektíven gyűjtöd a szemeted? Mekkora álszent vagy!!! Inkább meg kéne előzni a hulladék keletkezését.

Elektromos autód van, hogy csökkentsd a CO2 kibocsájtásod? Mekkora álszent vagy!!! Az akkumulátorok előállításáról nem hallottál még?  

Stb.

Ahhoz, hogy a cégek, fogyasztók valóban fenntarthatók legyenek be kell járjuk az utat, ki kell tapasztaljuk, mik a határaink, mik a Föld határai és ennek megfelelően megtalálni a közös utunkat. Az ha a cég próbálkozik de még nem tökéletes nem azt jelenti, hogy semmit nem tesz. Igen, még nem tökéletes… De mit tehetsz Te a változásért? Jelezd feléjük! 

5206848.jpg

Sose felejtsük el, hogy 7 milliárd fogyasztó csodákra lehet képes. A cégek számára fontos szempont lesz mindig is, hogy gazdaságosan működjön, ebbe bele tartozik az is, hogy legyen elég vásárlója. Ha a vásárlói jelzik felé, hogy számukra fontos, hogy kikkel, milyen körülmények között készülnek a termékek, akkor váltani fog. Azt viszont fontos szem előtt tartani, hogy ez ár növekedéssel fog járni. Ha csak igényük van a vásárlóknak arra, hogy korrekt feltételekkel készüljenek a termékek viszont nem hajlandó megfizetni nem várható változás. Nyilván a cégnek is feladata, hogy belássa, nincs végtelen fejlődés, végtelen piac, végtelen erőforrás, ezért újra kell kicsit gondolnia a működését és például mérsékelni az árrését, ezzel segítve a fogyasztóit, hogy elérhetőbb áron tudjon értékesíteni.  

 

Ne mindig csak azt lássuk mi az, ami, nem jó, hanem vegyük észre a törekvést is! Hisz elértük már, hogy a cégek elkezdjenek zöldebben gondolkodni, ha még sokszor csak felszínesen is. Jelezzük nekik, hogy ezt díjjazzuk és segítsünk nekik a további lépésekben, kommunikáljuk feléjük igényeinek, ötleteinket. És ne feledd részünkről is lesz áldozat, nekünk is változunk kell, ne legyenek olyan elvárásaink, amit lehetetlen fenntarthatóan megoldani.  

 

Íme néhány elgondolkodtató kérdés:

A te szemedben mikor lesz egy cég valóban zöld/fenntartható?

Szerinted most te fenntartható életet élsz? Mit kellene változtatnod, hogy még kevesebb erőforrást használj fel (víz, áram, üzemanyag, csomagolás stb.)?

Hogyan lehetne kialakítani egy win-win helyzetet a for profit vállalkozók és a fogyasztók között, hogy fenntarthatóak is legyenek?

Te mivel tudod segíteni ezt a változást?   

59870.jpg

 

Szólj hozzá